sobota 21. února 2009

Staré někde ustupuje novému, jinde zdobí

Na počátku všeho byla skutečnost, že jsem od poloviny roku 2007 začal většinu svého pracovního času trávit v Praze Michli. A když jednou na to přišla doma řeč, spojilo se to s informací, že moje mamka v těchto končinách trávila několik let ze svého mládí, neb můj děda s babičkou tam někde poblíž Kačerova bydleli v činžovním domě. Zvědavost zvítězila, zejména když se mi s tím začalo potkávat okolí budovy mého současného zaměstnavatele. A tak jsem jednou vzal foťák, prošel okolní ulice a v místech dle "nápovědy" našel školu a michelské schody a zdokumentoval okolí. Jaké bylo překvapení, když tím domem byl jeden z posledních činžovních domů, na který jsem se z okna kanceláře ještě nedávno díval. Proč nedávno? Protože i ten musel ustoupit dalšímu objektu budovaného BB centra v Praze Michli. A tak k tomu všemu v Praze za oknem sleduji, jak na pozemku přes cestu, v jehož levém horním rohu tento dům stál, roste další administrativní budova v tomto areálu - budova FILADELFIE, která nabídne svým nájemcům plochu o téměř 30 000 m2 kancelářských ploch v sedmnácti nadzemních podlažích a téměř 1000 parkovacích míst v podzemních garážích, která se právě staví a jejíž dokončení je plánováno na příští rok. Tím z původního výhledu na jih a jihovýchod Prahy pro nás zůstane jen úzký pruh směrem jihovýchodním. Sledování výstavby této budovy bylo téměř tím jediným, co k téměř každodennímu cestování po Jižní spojce resp. okolními ulicemi v případě dopravních problémů s Prahou pro mě nějak souviselo. Ale aby u toho nezůstalo a člověk si zase trošku oživil vzpomínky na svoje dvě studování zde, kdy jsem zde toho dost nachodil pěšky. Proto jsem využil možnosti a "zkontroloval si", jak to vypadá mezi Pražským hradem a Staroměstským náměstím. A vězte, že i přesto, že člověk občas něco někde vidí a slyší a umí si představit, co "s sebou nese" tato lokalita, skutečně hodně se toho od posledka změnilo. Na mysl mi vypluly vzpomínky na posezení U dvou slunců v Nerudovce (zřejmě po rekonstrukci) či v Malostranské kavárně (nyní provozovna nadnárodního řetězce Coffee Starbuck), na nákupy koření U Salvátora (nyní zřejmě penzion), procházky po Karlově mostě (nyní v rekonstrukci) či v uličkách Starého města pražského, kde je nyní opravdu všechno směrováno na turistický ruch. Počasí ale nebylo nic moc, přesto to stálo zato si připomenout tato místa, byť by to chtělo více času a lepší počasí. A to určitě letos bude, takže námět na jeden z letošních výletů. Byť představa, že by člověk v podstatě po týdnu pobytu v Praze se tam chtěl ještě o víkendu podívat, může na někoho působit divně. A tak to bude muset být výlet doslova překypující zážitky, na jehož konci i foťák bude chtít zase chvilku pauzu.

Žádné komentáře: