pátek 23. října 2009

Nedotýkati se drátů, ani spadlých na zem

Těm, kdo nebydlí ve městech, kde je trolejbusová doprava, asi nic moc neřekne trolejbus, natož trolejové vedení, ze kterého čerpají energii pro svůj pohyb. Nám, co dost času trávíme jízdou po ulicích, kudy v Hradci Králové vedou trolejbusové linky, netřeba delšího popisu. U mě do té doby, než padne dotaz, jaké napětí či jaký tam teče proud. To už málokdo ví, všichni ale vědí, že když se nějaký drát napájený elektřinou dotýká země, tak to nevěští nic dobrého a lépe se tomuto místu vyhnout. Teorie dobrá, ale v praxi? V Hradci Králové je jedno místo - podjezd v Kuklenách - kde pokud na zemi neleží aspoň jednou za měsíc stržené trolejové vedení, tak není "něco v pořádku". Tento týden to bylo dvakrát. A podruhé jsem měl tu čest, že to spadlo snad pár desítek vteřin přede mnou. To, že na posledních semaforech jsem předjížděl v zastávce stojící prázdný trolejbus, mě divné nepřipadalo, ale když z protisměru přestala jezdit auta, to už mě mělo "varovat". Nestalo se, a tak jsem v koloně asi deseti aut vjel do podjezdu, kde jsme všichni zastavili (stále nic netušíc). Pak přískok vždy přes jedno auto vpřed s údivem, co se asi děje, že to nejede. A ono se dělo! Když auto přede mnou zastavilo a já za ním, tak se mi objevil pohled na spadlý drát trolejového vedení do vedlejšího směru a jeho pokračování ve smyčce zakončené varovně vztyčeným koncem (prostě kobra) přes náš pruh zpět ke středové čáře. A teď se ukaž! První úvaha, trolejbus v našem směru stál, trolej nebyla poškozená, takže asi v drátech nebude proud. Druhá úvaha, ten přede mnou to opatrně rozjel a projel. Třetí, vždyť gumy izolují, tak i kdyby tam něco bylo (nevím ani kolik tam bývá), tak to gumy odizolují. A tak co nejvíce doprava - guma se snad třela o obrubník - a mezi zrcátkem a zábradlím na okraji chodníku byla mezera tak "na vajgl" jak říkají Řekové. A povedlo se, neb proti už spěchal pohotovostní vůz Dopravního podniku města HK, stihla to tak ještě dvě auta a pak už tradiční dopravní zácpa. Když jsem si na to dopoledne vzpomněl, došlo mi, že trolejbus svítil. Tzn. že buď to má na baterky, nebo trakce byla stále pod napětím. Určitě je správně to první, ale pro jistotu si to ověřím přímo u zdroje. Každopádně jsem se trošku "oklepal", když jsem si vzpomenul na tu varovně "vztyčenou kobru" kousek od levých dveří.

Žádné komentáře: